söndag 6 september 2009

Ett fantastiskt tävlingspar, hårdare bedömningar och en dum domare!

Helgen har varit riktigt rolig! Jag och Sebbe sov över hos mamma/mormor i fredags för att slippa gå upp så otroligt tidigt på lördagen. Var mysigt faktsikt att sova borta, lite omväxling!

På lördagen gick Tritla in utan problem i transporten, vilket var skönt! Veterinärsbesiktningen gick jätte bra, fick dock en pik av veterinären om att hon tyckte Tritla var tjock! Visst har Tritla några kilon för mycket, men jag vill ALDRIG att hon ska bli så smal som majoriteten av hästarna på tävlingen var. Herregud, på vissa såg man jo knotor både här och där. Led med de stackars djuren, ville ge dom lite mat!

Inger och Teitur startade hela dagen för oss Dyvingehästar. Lätt fyrgång och allting såg så otroligt bra ut! Dock blev det fel galopp, men annars gick Teitur MEGA bra tycker jag! Dock missade jag att filma det, var synd. Efter att de vuxna gjort sitt var det dags för juniorerna. Jag tyckte att Erica och Tritla gjort otroliga framsteg sedan i våras, dock tyckte domarna att det var energifattigt så så jätte höga poäng blev det inte, men jag är stolt! OTROLIGT STOLT!

Sedan vart det dags för tölten, de vuxna började och Inger missade finalen med 0,04 poäng! Så attans synd! Hade varit roligt med en finalplats för dom! Men nästa år, då attans!

Så vart det då dags för Erica och Tritla! Jag tyckte att allting såg jätte bra ut och två dommare höll med om det! Där fick Erica bra poäng, dock var det en Domare, YLVA, som inte tittade på Erica en enda gång under hela tiden hon red och gav så otroligt låga poäng! Besvikna så stod vi och väntade på dommarkommentarerna, för skulle bli intressant att se vad som gjorde att hon tyckte Erica och Tritla förtjänade så låga poäng. När dessa väl kom så hade hon inte skrivit något?! Så får man juh inte göra! När man drar ner någons poäng så pass mycket som hon gör måste man ta mig 17 vara moig nog att stå för det och kommentera vad som gjorde att det blev så lågt! Om inte annat så man vet vad man måste jobba med till nästa tävling! Fy 17 vad ledsna vi blev allihopa och mamma klagade till tävlings ledaren som då även berättade att det var många fler som klagat på denna dommare!

Varför blir anlitar man då en sådan domare till en lätt tävling där det kommer många honny ryttare som samlat mod och vågat sig ut på bnana, folk som vill ha kul och många ungdomar som tävlar för första gången. För att totalt knäcka dom? Dåligt gjort tycker jag!

För att berätta något roligare så shoppade vi lite. 3 schabrak (ett beiget till Tritla, blått till Frami trots att han inte ska ridas in än på 3 år och ROSA till Tuva) och ett par 200 grams boots till Tritla! Perfekt!

I vår så ska Erica få en chans till med Tritla och visa att odm faktiskt kan och jag, jag ska sno min mosters gamla dam på 22 år och ha som mål att ens komma runt ovalbanan :) Så kommer ni se mig och Tritla på tävlingsbanan nästa höst! Då fan ska den där domaren få vad hon tål för Tritla kommer flyta fram då! Snygg som få ;)

Bilder kommer så fort jag får tilbaka min videokamera av Erica där alla bilder ligger.

Inga kommentarer: